Творча людина – це не особливий вид людини, у кожного з нас є творчий потенціал. Кожен народжується творцем. Єдина відмінність між творчими та нетворчими людьми – це віра.
Творчі люди впевнені, що вони є такими. Люди, які вважають, що вони не здатні нічого створити, ніколи і не зможуть цього. Якщо Ви – особистість з певними переконаннями та ідеями, ви будете зацікавлені у пошуці навичок, необхідних для того, щоб поділитися ними з навколишнім світом. Саме тому люди, які переконані, що вони мають творчий потенціал, незмінно стають творцями.
Якщо Ви не вважаєте себе творчою людиною, то Ви не відчуваєте необхідності дізнатися як стати такою, і просто нічого не робите. Реальність цієї ситуації полягає у тому, що ваша віра у відсутність творчого потенціалу забороняє спробувати щось нове. Коли хтось говорить Вам, що він не має ніякого творчого потенціалу та здібностей, то Ви розмовляєте з людиною, яка не має ніякого інтересу до життя і навіть не буде робити зусилля, щоб стати творчим мислителем.
2. Творче мислення – це робота.
Перш за все, необхідно мати пристрасть і прагнення для того, щоб повністю зануритися у процес створення нових та різноманітних ідей. Крім того, для досягнення своєї мети, незважаючи на усі негаразди, потрібне терпіння.
Всі творчі генії працюють пристрасно та жорстко, створюючи неймовірну кількість ідей, більшість з яких є поганими. Наприклад, більшість поганих віршів була написана саме великими поетами, а не другорядними.
У Томаса Едісона було 3000 різноманітних ідей відносно систем освітлення до того, як він зміг їх оцінити за критеріями практичності та економічності. Вольфганг Амадей Моцарт написав більше шестисот музичних творів, у тому числі сорок одну симфонію і близько сорока з гаком опер та мес за своє коротке творче життя. Рембрандт намалював близько 650 картин і 2000 малюнків, а Пікассо створив більш ніж 20000 робіт. Шекспір написав 154 сонета. Деякі з них були шедеврами, деякі були не краще, ніж будь-які, написані його сучасниками, а деякі були відверто поганими.
3. Ви повинні пройти певний шлях створення ідеї.
Під час створення ідеї, Ви поповнюєте нейромедіатори, пов’язані з генами. Вони ж у даний час вмикаються та вимикаються у відповідь на те, що робить ваш мозок, який, у свою чергу, відповідає на ці виклики. У процесі створення нових ідей, мозок активізується за рахунок збільшення числа контактів між нейронами. Чим більше разів Ви намагаєтеся створити ідеї, тим частіше Ви активізуєте мозок та розвиваєте творчі здібності.
Якщо Ви хочете стати художником, і малюєте по одній картині в день, то Ви ним станете. Скоріше всього, Ви не зможете стати новим Вінсентом Ван Гогом, але абсолютно точно Ви будете більшим творцем, ніж людина, яка ніколи цього не спробувала.
4. Ваш мозок – не комп’ютер.
Ваш мозок являє собою динамічну систему, яка розвиває певні моделі діяльності, а не обчислює їх, як комп’ютер. Він розвивається за допомогою творчої енергії та зворотнього зв’язку від реального або вигаданого досвіду.
Ви можете синтезувати досвід, буквально створивши його у своїй уяві. Людський мозок не може відрізнити «актуальний» досвід від того, який був яскраво і докладно уявлений. Це відкриття є саме тим, що дозволило Альберту Ейнштейну провести свої експерименти з уявними сценаріями, які призвели до його революційних ідей про простір та час. Наприклад, одного разу він уявив, що закохався. Потім він уявив собі зустріч із жінкою, в яку він закохався два тижні потому. Це призвело до створення ним теорії безпричиності (theory of acausality).
5. Не існує однієї правильної відповіді.
Реальність неоднозначна. Аристотель казав, що це або А, або не-А і воно не може бути обидвома відразу. Небо – блакитне або не блакитне. Це є прикладом чорно-білого мислення у той час, коли небо має мільярди різних відтінків. Промінь світла є хвилею або не хвилею (А або не-А). Але фізики виявили, що світло може бути як хвилею, так і часткою, все залежить тільки від точки зору спостерігача. Єдина визначеність у житті – це невизначеність.
Коли у вас з’явилася нова ідея, не піддавайте її зразу ж цензурі. Ніщо так швидко не вбиває креативність, ніж самоцензура ідей під час їх створення. Подумайте про усі ваші ідеї як можливості та генеруйте їх стільки, скільки зможете, перш ніж вирішите яку потрібно вибрати.
6. Ніколи не зупиняйтеся на вашій першій гарній ідеї.
Ви повинні завжди прагнути знайти кращу та продовжувати пошуки, поки не знайдете ще кращу. У 1862 році Філіп Рейс (Johann Philipp Reis) продемонстрував свій винахід, який міг передавати музику по проводах. Він хотів поліпшити цей винахід та удосконалити його до телефону, який зможе передавати мову. Кожен експерт зв’язку у Німеччині відмовляв його від внесення будь-яких поліпшень, бо за їх словами телеграф був вже достатньо добрим пристроєм. Ніхто б не купував або не використовув телефон у той час. Десять років потому, Олександр Грехем Белл(Alexander Graham Bell) запатентував телефон.
Томас Едісон завжди перестрибував від однієї ідеї до іншої під час своєї роботи. Його творчі задумки були дуже різноманітніми: від експериментів з телефоном (передача звуку) до фонографа (запис звуків) і, нарешті, до рухомих зображень (запис фотографій).
7. Очікуйте, що експерти будуть негативними.
Чим більше експертною та спеціалізованою стає людина, тим більше її мислення звужується і тим більше вона стає зацикленою на підтвердженні того, що вважає абсолютно правильним та достовірним. Отже, коли такі люди стикаються з новими та різними ідеями, їх увага буде зосереджена на відповідністі.
Чи відповідає це тому, що я знаю або ні? Якщо ні, то фахівці проводять весь свій час доводячи та пояснюючи, чому це не може бути зроблено і чому це не може cпрацювати. Вони не будуть шукати способи для того, щоб змусити ідею працювати, бо це призведе до виявлення того, що ідеї та поняття, які вважаються експертами абсолютними, не є абсолютними взагалі. Саме тому, коли Фред Сміт (Fred Smith) створив Federal Express, кожен з експертів доставки у США передбачав його неминучу загибель. Зрештою, казали вони, якщо б ця концепція доставки була можливою, то поштове відділення або UPS реалізували б її вже давно.
8. Довіряйте своїм інстинктам.
Не дозволяйте собі зневіритися. Альберта Ейнштейна вигнали зі школи, тому що його поведінка негативно впливала на серйозних студентів. Він не здав вступні іспити в університет і був змушений відвідувати школу торгівлі протягом одного року тільки для того, щоб його зарахували в неї. Він став єдиним у своєму випускному класі, хто не отримав посаду викладача, оскільки не було жодного професора, хто б дав йому рекомендацію. Один професор сказав про Ейнштейна, що той був «найбільш ледачою собакою» в університеті.
Бетховена колись сказали, що їх син занадто дурний для того, щоб стати композитором. Колеги Чарльза Дарвіна називали його дурнем і вважали, що він займається «безглуздими експериментами» під час написання теорії біологічної еволюції. Уолт Дісней був звільнений зі своєї першої роботи у газеті, тому що «йому не вистачало уяви».
Томас Едісон отримав тільки два роки формальної освіти, був повністю глухий на одне вухо і погано чув іншим, його звільнили з роботи рознощика газет, а потім із посади телеграфіста. Але навіть сьогодні саме він вважається найвідомішим винахідником в історії США.
9. Невдачі просто не існує.
Кожен раз, коли Ви намагаєтеся щось зробити і у Вас не виходить, Ви не потерпаєте невдачу. Ви просто виявили те, що не працює. Завжди запитуйте себе: «Що я дізнався про те, що не працює?», «Чи може це пояснити те, що я не мав наміру пояснити?» та «Що я виявив з того, що не ставив за мету з’ясувати?». Кожен раз, коли хтось говорить Вам, що ніколи не помилявся, Ви розмовляєте з кимось, хто ніколи не пробував нічого нового.
10. Ви не бачите речі такими, якими вони є; Ви їх бачите такими, якими їх уявляєте.
Інтерпретуйте свій власний досвід. Всі переживання є нейтральними. Вони не мають ніякого сенсу. Ви надаєте їм значення, коли вибираєте як їх інтерпретувати. Якщо Ви священик, то Ви бачите доказ Бога у всьому. Якщо Ви атеїст, то Ви бачите відсутність Бога скрізь.
IBM дослідили, що ніхто у світі не володіє персональним комп’ютером та інтерпретували це як відсутність потреб ринку. Білл Гейтс та Стів Джобс, які у свій час покинули коледж, так і не отримавши вищої освіти, подивилися на ту ж саму відсутність персональних комп’ютерів як на прірву величезних можливостей.
Одного разу помічник Томаса Едісона запитав його, чому він не зупиняється у своїх дослідах та не здається. Помічник сказав: «Врешті-решт, Ви не змогли нічого віднайти 5000 разів». Едісон подивився на нього і сказав, що він зовсім не розуміє про що іде мова і що саме помічник вважає за невдачу, та промовив: «Я тільки виявив 5000 речей, які не працюють».
Пам’ятайте, що саме Ви створюєте власну реальність, коли вирішуєте, як інтерпретувати свої переживання.
\
11. Завжди аналізуйте проблему.
Ніколи не довіряйте своїй першій точці зору щодо проблеми, тому що вона буде занадто упередженою Вашим звичайним способом мислення. Звертайте на неї увагу з різних точок зору та пам’ятайте, що геній дивиться на проблему під таким кутом, під яким ще ніхто цього не робив.
Подумайте про різні способи її аналізу. Напишіть постановку задачі кілька разів, використовуючи різні слова. Приміряйте на себе роль іншої людини. Наприклад, як би поглянули на вашу проблему Пабло Пікассо, або Джордж Паттон? Намалюйте її, зробіть модель або зліпіть скульптуру. Здійсніть прогулянку і подивіться на речі, які метафорично представляють проблему та силу зв’язку між цими речами. Запитайте ваших друзів і незнайомців, якою вони бачать її. Подумайте, як десятирічна дитина вирішила б вашу проблему? Запитайте дідуся. Уявіть, що Ви – це проблема.
Коли Ви змінюєте спосіб сприйняття речей, то речі, які Ви сприймаєте, змінюються також.
12. Навчіться мислити нестандартно.
Творчі генії не думають аналітично та логічно. Звичайні логічні та аналітичні мислителі є мислителями, які не звертають увагу на інформацію, яка не має прямого відношення до проблеми. Але насправді вони тільки зменшують кількість своїх можливостей. Творчі генії, навпаки, шукають способи для включення усього в процес вирішення проблеми, у тому числі і речей, які не є однорідними та ніяк не пов’язані з нею.
Створення зв’язків між непов’язаними або різнорідними предметами провокує різні моделі мислення в мозку. Ці нові моделі призводять до нових відносин, які створюють різноманітні шляхи для зосередження над інформацією та різні способи їх інтерпретації.
Саме цей процес і є процесом, під час якого створюються оригінальні та по-справжньому нові ідеї. Альберт Ейнштейн якось хвацько зауважив
«Уява важливіша, ніж знання. Знання обмежуються всім тим, що ми знаємо і розуміємо зараз, а уява охоплює увесь світ, і все, що коли-небудь ми будемо знати і розуміти».
І, нарешті, творчість – річ парадоксальна. Аби щось створити, людина повинна мати знання, але забувати їх, повинна бачити несподівані зв’язки у речах, але не мати психічного розладу, повинна важко працювати, але витрачати також час на безділля для накопичення інформації, повинна створити багато ідей, але більшість з яких є марними, повинна дивитися на одне і те ж, як усі інші, але побачити щось інше, повинна хотіти досягти успіху, але вміти також прийняти відмову, повинна бути наполегливою, але не впертою, повинна прислухатися до експертів, але знати, наскільки серйозно приймати їх поради до уваги.
Немає коментарів:
Дописати коментар